Att skapa en lärande organisation kan vara knepigt, i min tidigare blogg Varför lärande organisationer lyckas resonerar jag kring vad som krävs för att bygga en lärande organisation och varför det är så viktigt för dagens företag.

Här vill jag nu ge tre mycket konkreta tips för hur du kan börja bygget i ditt eget team. Genom att kontinuerligt bygga och uppmuntra en lärande kultur i ditt team skapar du högpresterande och engagerade medarbetare, och som min kollega Johan Eklund tidigare skrivit om så är engagerade medarbetare vägen till bättre lönsamhet för din verksamhet.

Här kommer en lista med enkla tips & trix för att skapa en lärande kultur i ditt team.

Jag har strukturerat tipsen I 3 huvudområden:

  1. Först och främst behöver ni komma överens om er definition av lärande och varför det är viktigt. Nästan alla vi arbetar med definierar lärande som lärarledda kurser, seminarier och formell e-learning. Men lärande är så mycket mer. Lärande innefattar att lära från varandra, i projekt, på jobbet, genom att byta arbetsuppgifter, dela kunskap, läsa artiklar och mycket, mycket mer. Diskutera och kom överens om hur ert team lär sig bäst och mest effektivt och se till att ta tillvara på lärtillfällen när de dyker upp. Genom att vara överens om vad ni ser som lärande är det enklare att veta vad och när lärande sker och hur vi kan möjliggöra att det sker effektivt.
  2. För det andra, alla behöver lära sig att lära. Precis som allt annat så är lärande en kompetens. Att ha förmågan att lära är något som behöver tränas. Att vara medveten om sin egen och teamets föredragna lärmetoder gör det lättare att träna sig i att ta tillvara på de lärtillfällen som ges och säkerställa effektiv inlärning sker. Hjälp varandra genom feedback, ge tips om olika lärmetoder och källor, testa er fram till metoder som passar. Träna på att lära! 
  3. För det tredje, sätt upp strukturer som främjar lärande. När ni vet vilka lärmetoder ni föredrar behöver ni sätta upp arbetsmetoder och processer som främjar lärande och ger tillfällen till lärande i just ert team. Se till att ha en arbetsmiljö som underlättar kunskapsdelning om det är er föredragna metod, ge möjlighet att samarbeta digitalt, dela och tipsa om bra lärmaterial. Inkludera lärande i teammöten, projektuppföljning och gör det till en naturlig del av vardagen. Lärande sker bäst i nära anslutning till att kunskapen appliceras, så se till att föra ut det i ert dagliga arbete.

Med dessa enkla steg har ni påbörjat bygget av en lärande organisation.

Vill ni lära er mer och kanske få hjälp med att ta nästa steg mot en lärande organisation? Vi på Stardust Consulting har lång erfarenhet av att hjälpa organisationer med just det, kontakta oss här eller läs mer om vårt erbjudande här