För flera år sedan sjösatte jag ett feedbackinitiativ som vi kallade ”The Kudo Challenge”, inspirerad av en bok som heter Managing for Happiness av Jurgen Appelo. Efter en kort men kärnfull feedbackträning uppmanade vi hela organisationen att uppmärksamma kollegornas goda beteenden och insatser i stort och smått genom att publicera färgglada hyllningar (kudos) till varandra på vårt intranät. Det var inget självklart beslut, en av mina kollegor i ledningsgruppen utbrast skeptiskt: ”Är vi verkligen tillräckligt lättsamma för det här?”

”Nej”, svarade jag, ”och därför ska vi nu träna”.

Vi satte igång – och kudosarna rullade in på intranätets förstasida som en enda jättestor godispåse. Under möten, i korridorssnacken och vid kaffemaskinen hördes kollegorna skämta om att “Nu får jag väl en kudo för detta?”  eller ”jag gör det om jag får en kudo”.

Glädjen och energin i företaget steg påtagligt, och smittoeffekten var stor. De som fick en kudo, inspirerades att själv skicka kudos. Vd läste samtliga med ett brett leende på läpparna och skickade ut positiva uppmaningar till delar av organisationen som inte engagerade sig.

Ett fåtal sådana fanns. Någon uttryckte det som att ” jag har inte fått någon, så jag kommer inte ge någon”.  Eller ” vi har bara externa kontakter, så det här funkar inte för oss”. Vi valde dock att fokusera initiativet på de som valde att bidra.

Varje fredag drogs slumpmässigt en givare och en mottagare bland veckans alla inkomna kudos, och dessa vinnare fick välja en mycket enkel gåva ur en presentkorg. Vinsten i sig var helt oviktig, men veckoritualen skapade buzz kring initiativet och gav välförtjänt uppmärksamhet till både givare och mottagare.

Våra kudos var godis för själen. Glädjen och välbefinnandet som föds ur några genuint positiva och uppskattande ord ska inte underskattas (vilket vi regelmässigt gör, se exempelvis denna studie från Texas University). Jag har upprepat varianter av det här initiativet många gånger sedan den där premiären. Det är barnsligt enkelt, och mycket effektfullt. När vi som kollegor aktivt söker efter positiva beteenden hos varandra, och ger uttryck för vår uppskattning så blir vår arbetsplats ett härligare ställe att hänga på. Relationer stärks, tillit ökar och ja, beteenden som belönas – det tenderar vi att göra mer av. Så enkelt är det.

Läs mer om Stardust Consulting här