Självledarskap

Ladda hem vår populära guide om självledarskap.

Ladda hem

Gigekonomin för dig som arbetsgivare

Lästid cirka 3 minuter
The Gig Economy
Missa inte!

Strategisk talent management

Ladda ner vår populära guide kostnadsfritt genom att ange din e-postadress här.

Gig istället för en heltidsanställning? Och jag menar inte en spelning i musikbranschen.

Vill morgondagens medarbetare helst jobba som projektanställda eller driva ett eget företag parallellt med en anställning? Eller två kanske? En sak är säker. En fast anställning står definitivt inte högst upp på talangernas önskelista. Välkomna till gigekonomin.

Vad innebär gigekonomin?

Gigekonomin har uppstått som en följd av digitaliseringen. Digitaliseringen möjliggör att man kan arbeta var som helst och när som helst, att jobb och arbete frikopplas i allt högre grad.

Den innebär att fria entreprenörer i högre grad väljer mellan tillfälliga jobb och projekt där det passar dem bäst. Runt om i världen. Man byter jobb oftare. Och tar gärna uppdrag där socialt ansvarstagande är en viktig del av uppdraget.

Delningsekonomin skapar också nya typer av arbetstillfällen som lämpar sig väl för ett ”gig”, ta Uber som exempel där alla förare är egna entreprenörer. Arbetsgivarna å sin sida kan välja de bästa individerna för specifika, tillfälliga projekt från en större geografisk marknad än någonsin tidigare.

De kan spara resurser i form av människor, förmåner, lokalkostnader och utbildningskostnader och därmed också öka sin flexibilitet och konkurrenskraft. Plocka russinen ur kakan så att säga.

I USA är gigekonomin, eller the gig economy, redan ett faktum och en stor del av den amerikanska arbetskraften utgörs av fristående entreprenörer som tar uppdrag av mer tillfällig karaktär.

Baksidor av gigekonomin

Gigekonomin erbjuder en helt ny arbetsform för de som har kompetens och kapacitet. Men för de som inte har detta ökar risken för utslagning och marginalisering.

Vi kanske får ett A och B lag på arbetsmarknaden.

Hur ska du som arbetsgivare tänka kring gigekonomi?

Som arbetsgivare står vi inför en ny situation som kommer att kräva väl genomtänkta strategier.

De fast tillsvidareanställda

Den första strategin bör vara för poolen av fast tillsvidareanställda. Ja, det kommer fortfarande att finnas de som vill ha en trygg tillvaro där lönen ramlar in på kontot varje månad. Men de blir troligen bli färre och mer krävande. Företagets möjligheter att erbjuda fria och flexibla arbetsformer blir ett viktigt konkurrensmedel.

De anställda med egen sidoverksamhet

Den andra strategin bör vara för de som både vill vara anställda och ha sin egen business vid sidan om. Vi har kunder idag som redan accepterar och till och med uppmuntrar sina anställda att vara entreprenörer parallellt med sin anställning.

Här måste man bl.a. tänka igenom vilka flexibla anställningsformer man kan erbjuda, försäkringsfrågor, gränsdragningar gällande tidsåtgång och ansvarsfördelning samt ersättningsmodeller. Och den arbetsrättsliga lagstiftningen hänger inte riktigt med.

De “fria radikalerna”

Den tredje strategin bör vara för den växande gruppen av ”fria radikaler”, entreprenörerna som vill vara sina egna arbetsgivare, ta ”gig” när de så önskar men först och främst behålla sin frihet.

Undersökningar visar att allt fler unga människor vill bli egna företagare. I den här gruppen hittar vi de duktigaste och mest drivna talangerna som alla företag slåss om. Hur ska de attraheras och göras lojala med arbetsgivaren? Hur bygger man sitt varumärke mot den här målgruppen? Frågorna är fler än svaren.

Ett bra exempel är en av våra kunder i konsultbranschen som blir allt mer beroende av sina underkonsulter. De är duktiga medarbetare som väljer att hoppa av och starta eget. De vet sitt värde och agerar därefter. Kunden lägger nu mycket tid och energi på att jobba fram en lösning för att skapa relationer och bygga lojalitet och gemenskap med denna viktiga underkonsultgrupp. Utan dem kan de inte växa.

Ökad förskjutning

Ser det inte ut så här redan? Visst, men det är förskjutningen mellan de olika grupperna kommer att bli en utmaning. Har ni tänkt på det? Det har vi. Vi har ingen färdig lösning men diskuterar gärna olika alternativ med er om ni vill.

Hur kan vi hjälpa till?

Behöver din organisation hjälp med strategisk talent management?

Med ett decenniums erfarenhet inom området kan vi på Stardust garanterat få era talangsatsningar att lyfta.

Läs mer om vårt erbjudande kring strategisk talent management och boka kostnadsfri rådgivning.

Dela inlägget

Hallå där!

Vill du ha mer kunskap direkt i din inbox och dessutom ta del av nya guider och webbinarier? Prenumerera då här!
Om du inte ser formuläret kan det bero på att du har en ad-blocker aktiverat.
Testa då att avaktivera den.

“Endast organisationer där anställda kan briljera kommer att vara framgångsrika i en ständigt föränderlig värld. Vårt uppdrag är att göra detta möjligt, nu och för framtiden.”