Jag sitter och förbereder en workshop om kulturskillnader mellan länder. En fråga jag ofta får när jag håller dessa workshops och seminarier är vad nyttan är med kulturell mångfald? Är det värt pengarna att ha flernationella team? Det innebär ju fler resor, språkförbistring och ofta missförstånd. Är det verkligen värt det?

För 10 år sen kunde forskningen visa att team som uppvisade mångfald presterade bättre än homogena team, särskilt i komplexa frågor. Men det var svårt att bevisa att detsamma gäller på företagsnivå. Det fick bli en fråga om personlig övertygelse: visst borde det vara bättre för ett multinationellt företag att ha folk från alla möjliga länder… eller?

Idag finns en massa studier som visar på värdet av mångfald. I somras publicerade Harvard Business Review en spännande artikel av forskarna Paul Gompers och Silpa Kovvali. Studien har valt att titta på riskkapitalbranschen i USA. De valde den branschen, för den är relativt liten och man kan tydligt se vem som fattar vilka beslut. Måttstocken är glasklar: vilket bolag ger mest avkastning mätt i dollar och cent.

Dessutom är branschen oerhört homogen: 98% är män och 25% har sin MBA från just Harvard (inga andra Ivy League skolor kommer i närheten). Vad gäller minoriteter är 2% är hispanics och 1% svarta.

Inte så att vita män med MBA från Harvard inte presterar. I genomsnitt 30% av deras investeringar ger fruktansvärt bra avkastning. Men om det väljer att samarbeta med en person av annat kön, annan högskolas MBA och gärna av annan ras, då dubblar plötsligt avkastningen till knappa 60% riktigt lyckade investeringar! Dubbelt upp med mångfald!

Hur är det då med kulturell mångfald? McKinsey & Company gjorde en studie på 1000 företag i 12 länder. Man mätte två mångfalds-dimensioner: kön och nationalitet. Dessutom valde man att mäta det i styrelsen och i ledningsgruppen.

Där fann man att om ledningsgruppen uppvisar mångfald ökar sannolikheten att man ska tillhöra de topp 25% lönsammaste bolagen i sin bransch med 33%. Om Styrelsen uppvisar mångfald är det ännu högre sannolikhet: 43%. Det spännande här är med andra ord att man igen ser värdet av mångfald, och att det dessutom uppenbart börjar i toppen.

Slutsats: att jobba för mångfald är att förbereda sitt företag att tjäna stora pengar.

Hur är det med mångfald i ditt företag?

Läs mer om Stardust Consulting här