Ungefär 20 procent av arbetskraften i Sverige utgörs idag av temporära medarbetare, en siffra som alla bedömer vara växande. Men om nu arbetsplatserna kommer att bestå alltmer av tillfälliga medarbetare, hur skall man hantera dem om man vill att de skall bli bra ambassadörer på arbetsmarknaden?

 

1) Se till att de förstår företagskulturen
Lägg tid på att utbilda dem i din värdegrund och företagskulturen. Var tydlig med vad som funkar och vad som inte funkar på just din arbetsplats. Det kommer hjälpa dem att snabbare bli produktiva, och göra ett bättre jobb.
2) Ge dem samma verktyg som alla andra
Se till att de snabbt får tillgång till samma verktyg som alla andra, framförallt de digitala. Det spelar ingen roll om det är Slack, ert intranät eller CRM-systemet (om de behöver det), vi lever ju ändå i en transparent värld
3) Involvera dem i sociala aktiviteter
När det kommer till sociala aktiviteter, behandla dem som vilken anställd som helst. Har ditt team en After Work, bjud med dem. Har ni sommarfest, bjud med dem. Allt annat är exkluderande och skapar dålig stämning
4) Ge dem feedback – ofta
Självklart skall man sätta tydliga mål tillsammans med sina temporära medarbetare, som man sedan följer upp. Och självklart ger man både positiv och konstruktiv feedback så ofta man kan, precis som till alla andra medarbetare.
5) Håll kontakten med toppresterare efter uppdragets slut
De bästa talangerna är ofta de som har störst möjlighet att påverka hur attraktiv du är som arbetsgivare, eftersom de ofta blir tillfrågade av andra som funderar på att börja på ditt företag. Behåll kontakten, och relationen, även efter uppdraget är avslutat. Vem vet, du kanske kan du få dem att komma tillbaka?

När man tänker efter så skiljer det sig inte särskilt mycket mellan att hantera en anställd och en tillfällig medarbetare. Men så håller också den gränsen på att suddas ut. Eller som vi säger på Stardust: “det viktiga är ju inte anställningen, det viktiga är ju inställningen”.