I en perfekt värld så är alla chefer också perfekta. Tyvärr verkar vi inte leva i en perfekt värld, och de flesta av oss har nog blivit utsatta för en dålig chef någon gång.

Så hur gör man för att hantera en dålig chef? Jag brukar tänka så här:

1) Låt det inte påverka din prestation: oavsett hur dålig chef du har, håll kvar fokus på ditt eget jobb och hur du utför det. Det är ju faktiskt något som du själv till stor del har kontroll över.

2) Bli inte en gnällspik: det är ganska lätt att tycka att chefen är dålig, men kom ihåg att du aldrig kommer ha hela bilden klar för dig. Chefen kan ha begränsningar från sin chef, eller privata utmaningar som du inte har en aning om. Så var tolerant, och kom ihåg att ingen gillar en gnällspik.

3) Lista ut vad som faktiskt driver chefen: vad är viktigt för den här personen? Vad är inte viktigt? Hur kan du använda dig av den kunskapen när du kommunicerar med din chef?

4) Våga säga ifrån: ge chefen feedback, det är inte säkert att chefen är medveten om sitt beteende. Men gör det med respekt och i en konstruktiv anda.

Om situationen trots detta inte blir bättre, då ska du förmodligen skaffa dig en annan chef.