Den senaste tiden har jag funderat en del på hur man som medarbetare fortsätter att vara relevant för de arbetsuppgifter som ska utföras. Teknikutveckling, automatisering, och nya kundbehov förändrar många verksamheter i grunden. Jobb och roller försvinner, medan nya skapas.  Många verksamheter ändrar riktning, mål och strategier allt tätare vilket ställer krav på medarbetare att verka i den ständiga förändringen på ett sätt som man tidigare kanske inte behövde. Några tips på hur du håller ditt medarbetarskap relevant:

  1. Ta reda på hur du bäst kan bidra och översätt det sedan till egna fokusområden samt konkreta initiativ och aktiviteter. Var inte rädd för att uttrycka vilket stöd du behöver av teamet eller din chef för att möjliggöra ditt bidrag.
  2. Var en lagspelare. När organisationer byter form till nätverksorganisationer så ställer det högre krav på teamarbete. Dina lagkamrater måste kunna lita på dig liksom du behöver kunna lita på dem. I samarbete med andra sker också den största utvecklingen, det är då nya idéer och innovationer föds. Tillsammans med andra når vi bättre resultat helt enkelt. Sen är det ju roligare också.
  3. Lär dig nya saker hela tiden. Prioritera att lära! En stor undersökning från LinkedIn visar att en av de största utmaningarna för talangutveckling är att medarbetare inte tar sig tid att lära. Läs mer om det här

Kunskaper blir snabbt gamla. Tänk ”re-skilling”, hur kan du jobba med och förhålla dig till den nya teknologin i dina arbetsuppgifter? Idag finns det många vägar till lärande, massor med sätt att lära sig på, dessutom när det passar dig. Prova dig fram och glöm inte bort att vara generös med att dela med dig av din kunskap. Det kommer du att få tillbaka.

Jag tror att kraven på medarbetarskapet kommer att öka i den komplexa och oförutsägbara VOKA-värld vi lever i idag. Den kanske klokaste frågan du som medarbetare kan ställa dig är ”hur förblir jag som medarbetare relevant i framtiden”?