Det är något konstigt med deadlines, det verkar egentligen bara finnas 2 riktigt hårda deadlines, midsommar och jul. Allt ska vara klart innan dessa två högtider och den ena närmar sig med stormsteg.

Här kommer tre tips som hjälper dig igenom den här perioden, och kanske till och med förbättrar både din prestation och ditt välmående.

1.     Prioritera – Vi är generellt ganska dåliga på att prioritera. Varför är det så? Varför är det alltid enklast att ta tag i alla brandsläckningar och korta puckar? Mail som dundrar in, som egentligen inte är så viktiga men som på något sätt får oss att avbryta det vi håller på med och fokusera på dessa istället? Jo, det är nog inte svårare än att vi är programmerade till det. Våra hjärnor älskar den dopamin-kick den får av att lösa korta, snabba puckar. Organisationer premierar också ofta dessa beteenden, medarbetare får uppskattning för att de fixar saker snabbt och enkelt, vilket ytterligare späder på den kortsiktiga lyckokänslan. Men till vilken kostnad? Det tar hjärnan 7–20 minuter att komma tillbaka till fokus och koncentration efter ett avbrott, så avbryts du si så där 5-10 gånger på en dag så förlorar du upp till nästan 3 timmar fokuserad arbetstid. Kan vara värt att tänka på. Så om du har prioriterat en viss arbetsuppgift, lär din hjärna att hålla fast vid det, och låt dig inte luras av en snabb dopamin-kick. Både du, din hälsa och organisationen kommer att tjäna på det i långa loppet.

2.     Delegera – Lär dig delegera. Prata om hur ni delegerar i er organisation och kom överens om hur en delegering ska se ut, vilken information som mottagaren faktiskt behöver för att få förutsättningar för att lyckas med uppgiften. Det finns en superenkel modell för att få struktur på dina delegeringar som kallas delegeringstrappan, den består av 4 steg och finns väl beskriven i en av våra tidigare bloggar här.

3.     Andas – Ja du läste rätt. Att lära sig andas är en av grundstenarna i ett liv med mindre stress och mer välmående. Nästa gång du känner stressen sätta in, axlarna känns spända, tankarna flyger och du är beredd att kasta dig över senaste mailet som bara måste åtgärdas nu, trots att du egentligen hade en bra prioritering att hålla dig till. Notera bara vart du har din andning? Högt uppe i bröstet eller långt, djupt nere i magen? Min gissning är mer åt högt uppe i bröstet. Ta då en kort stund till att bara notera din andning, gör inte så mycket åt den, bara notera den. Du kommer att märka att något händer, andningen saktar av, blir djupare och lugnare helt av sig självt. Det tenderar att vara så, att bara vi koncentrerar oss på något så ökar kvaliteten på det vi gör. Detsamma gäller din andning. Ju oftare du fokuserar på din andning desto bättre kvalitet kommer den att ha och du kommer då också känna dig lugnare, må bättre och ta klokare beslut.

Jag hoppas dessa tips kan vara till din hjälp för att göra din vardag lite mindre stressig och tiden fram till jul lite mer glädjefull. För vi vet ju alla att när vi kommer tillbaka efter jul är det redan full fart mot midsommar!

Läs mer om Stardust Consulting här